UlamaJak to wygląda fabularnie?
W rozgrywkach biorą udział dwie drużyny - któreś z istniejących lub złożone z przypadkowych ludzi chętnych do gry. Potrzebne jest po sześć osób w każdej drużynie, w tym po jednym kapitanie oraz sędzia.
Każdy ustawia się na pozycjach, które chce zająć, bądź które wyznacza mu kapitan. Kapitani zawsze stoją najbliżej sędziego. Każdy posiada również pałkę, którą odbija tłuczek. Gra polega na tym, aby zbić wszystkich przeciwników oraz uzyskać jak największą ilość punktów. Punkty przyznawane są za zbicie przeciwnika oraz wybicie tłuczka na aut (o tym więcej później).
Sędzia rzuca monetą dwupenarową, mówiąc przy tym, że zaczyna drużyna X, jeśli wyrzuci "orła", a drużyna Y, jeśli "reszkę". W zależności od tego, co wypadnie, zaczyna drużyna X lub Y. Sędzia rzuca wtedy tłuczkiem do kapitana zaczynającej drużyny, a ten go odbija w kierunku przeciwników, rozpoczynając w ten sposób mecz.
Podczas meczu odbijane są tłuczki do przeciwników, a uczestnicy stoją na balach, które się ruszają i znajdują się na wodzie. Muszą więc jednocześnie utrzymać równowagę oraz nie dać się zbić, a najlepiej to jeszcze zbić przeciwnika. Za zbicie uznaje się moment, w którym osoba dostanie tłuczkiem, tym samym spadając do wody.
Gra kończy się w momencie zbicia wszystkich członków danej drużyny, po czym zlicza się punkty. Dostaje się jeden punkt za zbicie każdego przeciwnika, 1 punkt za wybicie tłuczka na aut oraz 3 punkty za zbicie wszystkich przeciwników. Drużyna z największą ilością punktów wygrywa.
Mechanika
Sędzia spisuje w poście numerki od 1 do 6, po jednej liście dla każdej z drużyn. Numerkom przypisuje imiona i nazwiska zawodników. Przy czym kapitan
zawsze ma numer 1. Przykładowo:
Drużyna X
1. Jan Nowak
2. Gertruda Iksińska
3. Jacek Pietrucha
4. Janina Placek
5. Katarzyna Klocek
6. Grażyna Ziutka
Drużyna Y
1. Anka Smolarska
2. Karolina Koral
3. Henryk Ćwir
4. Elżbieta Papużka
5. Piotr Gaweł
6. Łukasz Gryzipiórek
Mecz rozpoczyna rzut
jedną kością przez obu kapitanów. Ten, który ma wyższą liczbę oczek, tego drużyna rozpoczyna. W przypadku remisu ponawia się rzuty, aż któryś wylosuje większą liczbę oczek.
Przyjmijmy w dalszym tekście, że wygrał kapitan drużyny X.
Rzuca on wtedy
jedną kostką, sugerującą, w którą stronę odbił tłuczek. Jest to PIERWSZY i JEDYNY raz, kiedy zakłada się, że kapitan od razu odbił tłuczek bez rzucania kostką. Później obaj kapitanowie są traktowani jak zwykli gracze i muszą przestrzegać tych samych zasad.
Załóżmy, że kapitan wylosował liczbę 5. Tłuczek leci więc w stronę Piotra Gawła, który następnie musi rzucić
dwiema kostkami:
pierwsza - mówi o tym, co zrobił Piotr:
1,6 - Piotr odbił tłuczek w stronę przeciwników;
2,4 - Piotr zrobił unik, tym samym tłuczek leci w stronę zawodnika stojącego ZA NIM (jako, że Piotr ma numer 5, za nim stoi jedynie Łukasz) - co zrobić w poszczególnych przypadkach, gdy zawodnik robi unik, będzie niżej - wtedy to Łukasz rzuca kostkami;
3,5 - Piotr nie zdołał odbić tłuczka, ani go uniknąć - zostaje zbity i wpada do wody, a drużyna przeciwna zdobywa punkt;
druga - mówi o tym, do kogo z drużyny przeciwnej odbił Piotr - ważna
tylko w przypadku, gdy Piotr wyrzucił 1 lub 6. Wtedy osoba z przeciwnej drużyny rzuca
dwiema kostkami. Załóżmy, że drugą kostką Piotra była 4 - tłuczek mknie w stronę Janiny Placek i postępuje ona jak wcześniej zostało omówione.
Uniki i tłuczek na aucie
Gdy unik wykona kapitan, ma on bezpośrednio za sobą dwie osoby - z numerem 2 i numerem 3. To on decyduje, w którą stronę pomknął tłuczek - czy do osoby z numerem 2 czy 3. Musi to wtedy wyraźnie zaznaczyć w poście i w zależności od tego, kogo wybrał, ta osoba rzuca
dwiema kostkami i postępuje według instrukcji wyżej.
Gdy unik wykona osoba z numerem 2 lub 3, postępuje ona jak w przypadku kapitana, tylko za sobą ma osoby z numerem 4 lub 5.
Gdy unik wykona osoba z numerem 4 lub 5, za sobą ma jedynie osobę z numerem 6 - przypadek Piotra.
Gdy unik wykona osoba z numerem 6 - nie ma ona nikogo za sobą, dlatego uznaje się wtedy, że tłuczek trafił na aut - wtedy drużyna przeciwna zdobywa punkt. Przykładowo:
Łukasz zrobił unik (wylosował 2 lub 4) po tym, jak Janina wylosowała 1 lub 6, a drugą kostką była 6 - drużyna, w której jest Janina (X) zdobywa punkt.
W takim przypadku tłuczek wraca do kapitana drużyny, która
straciła punkt (czyli w naszym przypadku drużyna Y), a ten rozpoczyna rozgrywkę na nowo, rzucając
dwiema kostkami i postępując wedle wcześniejszych instrukcji.
Gdy wszystkie osoby danej drużyny zostaną zbite, podlicza się punkty i ogłasza zwycięzcę.
UWAGA! Sędzia ma obowiązek na bieżąco wykreślać z listy zbitych graczy! Gdy wylosujesz osobę, która została zbita, uznajesz, że trafiasz w osobę z najbliższym numerem, przykładowo:
Został gracz 1, 3 i 4, a ty wylosowałeś 5 - najbliższym graczem jest gracz numer 4. Gdy wylosowałeś 6 - najbliższym jest gracz numer 1, gdy 2 - gracz numer 3.